Vizija i misija

Naše potrebe i želje oblikuju ciljeve u našem umu. Ako imamo smisao i svrhu tim bolje jer smo pozitivno motivirani i možemo se osjećati ispunjenima samim planiranjem aktivnosti i obavljanjem istih kako bi te ciljeve ostvarivali. Kada imamo neki veći cilj, on uglavnom obuhvaća veći broj manjih koji su zapravo koraci na putu do njegova ispunjenja. Kad smo svjesni našeg smisla i svrhe tada taj veliki cilj možemo nazvati i vizijom. Naša vizija je i naše poslanje. Ono što želimo biti i što želimo raditi; sve ono što želimo postati. Mnogi od nas možda još nemaju vlastitu viziju, pa je trebamo osvijestiti u skladu s našim uvjerenjima i vrijednostima o sebi, svijetu i drugima. Uvjerenja o sebi su izuzetno bitna. Ako patimo od manjka samopoštovanja i samopouzdanja, trebat ćemo ga se postupno osloboditi kako bi mogli zamišljati svoju viziju odnosno ostvarenje svoje svrhe. Da bi ju mogli zamisliti trebamo osvijestiti svoje resurse i potencijale.

Vlastita vizija je ono što želimo postati, biti i raditi tijekom života. Kako bismo je osmislili i uopće osvijestili moramo se u miru zapitati neke stvari o sebi. I kako bismo se osjećali kada bismo radili to nešto što nas toliko ispunjava da i ne osjećamo da radimo, već se osjećamo toliko snažno i sretno da gubimo pojam o vremenu. Pitanja kao što su: što čini da se osjećam snažno ili u čemu se osjećam kompetentno, u čemu mogu pomoći drugima, po čemu bih željela da me ljudi pamte, koja i kakva znanja bih željela prenijeti drugima (kroz neku edukaciju, radionicu, pisanje), što mi u životu daje najveću motivaciju….i sve ono što am padnu na pamet mogu nam pomoći pri kreiranju vlastite vizije. Kada osmislimo našu viziju i malo uživamo u njoj bilo bi je dobro da zapisati na komad papira da je možemo ponekad ponovno pročitati. Zašto? U životnom vrtlogu obaveza i svakodnevnih problema može nam se dogoditi da svoju viziju nakratko zaboravimo ili da nam se učini manje važnom. U tom slučaju ponekad je dovoljno samo da ju pročitamo pa da krenemo ponovno gdje smo stali. Ako to ne bude dovoljno prisjetimo se što želimo njome postići i za koga to radimo. Često vizija nije ograničena samo na osobne

ciljeve, već obuhvaća naše članove obitelji i širu zajednicu ili društvo u cjelini. Odgovorom na pitanje: što je moja vlastita vizija odgovorili smo tko želimo biti i što želimo raditi, dok nam vlastita misija odgovara na pitanje kako našu viziju pretvoriti u stvarnost. Vlastitu misiju možemo kreirati na sličan način kao što smo osmišljavali i viziju. S time da nas na taj put ostvarenja vodi ideja naše vizije.

Vlastita misija je put ostvarenja naše vizije. Odgovori na pitanja kao što su; što želimo i trebamo raditi da bi naša vizija postala stvarnosti i kakva osoba pri tome želimo biti, kome točno želimo pomoći i kako ćemo to ostvariti, koje vrijednosti želimo prenijeti drugima i na koji način na kraju trebamo definirati konačan cilj. To se odnosi na to kako ćemo se  mi osjećati, a u konačnici i drugi kojima smo pomogli da ostvare svoje ciljeve. Pri kreiranju naše misije uvijek moramo biti u skladu s našim unutarnjim vrijednostima. Njihova implementiranost u svakom našem koraku ključna je za naše ispunjenje i ispunjenje drugih, tijekom i po završetku naše misije. Pojmove osobnih uvjerenja i vrijednosti  samo smo spomenuli na početku članka, ali oni ostaju prisutni u svakom trenutku i kroz njih spoznajemo tko smo i kakvi želimo postati za vrijeme trajanja i na kraju naše misije. Oni nam daju smisao našeg postojanja pa tako i naših ciljeva, svrhe ili poslanja. Kreiranjem naše vizije i misije imamo bazu da bismo znali o čemu govori i kuda nas vodi tehnika Herojskog putovanja. Da bismo mogli zamišljati najbolju verziju sebe u toj ulozi i organizirati korake i eventualno vrijeme  njihove izvedbe (koja ne ovisi uvijek samo o nama i našim resursima,) trebamo naučiti jednu naizgled jednostavnu, ali u svakom slučaju korisnu tehniku Vizualizacije.

Visualizacija

Vizualizacija je namjerno stvaranje mentalne slike ili predodžbe u umu koja prikazuje vašu želju ili cilj kao da je već ostvarena. To je tehnika zamišljanja vaše izvedbe svojim očima ili očima promatrača. Ono što je bitno da znate da to „zamišljanje“ nije niti sanjanje, niti maštanje već neki vid sanjarenja sa svrhom ostvarenja vaše želje ili cilja. Pri tome je bitno da upotrijebite svih pet osjetila (vid, sluh, njuh, okus i dodir). Što više osjetila tijekom vizualizacije koristite to je jača poruka vašem mozgu da je to što zamišljate ostvarivo. Da bi tehnika vizualizacije bila što učinkovitija trebate slijediti neka ključna pravila.

Jasna i bistra slika sa što više detalja

– zamišljajte sliku (vizualizirajte)  sa što više detalja, ti detalji su sve ono što vidite, čujete, miris i okus,što možete osjetiti; npr. osjet dodira na vašoj koži, kontakt vaših stopala s podlogom, fizički kontakt s drugom osobom, ili vaš osjet dodira s bilo kojom stvari ili materijalom koji se nalaze u vašoj vizualizaciji. Upravo takva vizualizacija poslat će poruku vašem mozgu da se doista nalazite u takvoj situaciji u stvarnosti.

Najbolja izvedba

– uvijek nastojte zamisliti najbolju moguću izvedbu ostvarenja vaše želje ili cilja. Pri tom uvijek budite realni, kad vizualizirate stanja ili situacije nastojte da budu uvijek u skladu s vašim mogućnostima. Razmišljajte o cilju koji želite postići, a ne o eventualnim preprekama koje želite izbjeći.

Kontrola

– također je jedno od ključnih pravila vizualizacije. Za vrijeme čitavog procesa nastojte biti svjesni svakog svog pokreta ili akcije koju poduzimate. Znači; sve što radite pod vašom je kontrolom. U slučaju pogreške u vizualizaciji vratite se nekoliko koraka unazad i ispravite taj dio vizualizacije pazeći pri tome na svaku pojedinost.

Perspektiva

– prilikom izvedbe vizualizacije obratite pažnju na perspektivu koju primjenjujete. Možete primijeniti unutarnju (gledate vlastitim očima što se događa) ili vanjsku perspektivu (gledate okom promatrača, tj. iz neke druge pozicije, iz gledališta, odozgora) kao da gledate film, a događaji vam se nižu pred očima. Ako želite vizualizirati neki osjećaj ili emociju radite to iz unutarnje perspektive. Tako će se vaš mozak bolje asocirati u situaciju i lakše će prizvati određenu emociju.

Ključne točke

– vaša vizualizacija treba biti bazirana na par točaka (dvije do tri) na koje ćete usmjeriti svoju pažnju. Želite li vizualizirati neko dvosatno predavanje ne možete vizualizirati svaku riječ, već ćete tematski odabrati dva, tri dijela na koje ćete usmjeriti svoju pažnju. U drugom slučaju bi to predugo trajalo i vaša pažnja bi se raspršila, a emocije koje želite osjetiti u vizualizaciji izgubile bi se u moru detalja.

Da biste shvatili zašto je vizualizacija vrlo moćna tehnika trebamo znati da je naš podsvjesni um mnogo brži u obradi informacija od svjesnog uma. Stoga ima vrlo jak utjecaj na tijek našeg života i pri tom se služi slikama (predodžbama), simbolima i emocijama. Ljudi vrlo slično proživljavaju stvaran ili zamišljen događaj. Naš mozak zapravo aktivira iste neuronske puteve u jednom i u drugom slučaju. Mnogi uspješni profesionalci u svojim zanimanjima, vrhunski sportaši i mnoge slavne osobe služe se tehnikom vizualizacije pred svoje nastupe, pred važne događaje ili za ostvarenje ciljeva u svom poslu. Vaši ciljevi mogu biti i privatni ne samo poslovni; u svakom slučaju vizualizacija se pokazala kao vrlo djelotvorna u svim područjima života.

Kako vježbati tehniku vizualizacije

Tehnika vizualizacije je odličan alat za postizanje određenih ciljeva i usmjeravanje prema svojoj misiji ili viziji. Evo nekoliko koraka kako je prakticirati:

  1. Odaberite cilj, misiju ili viziju: Najprije morate jasno definirati što želite postići. Bilo da se radi o osobnom ili poslovnom cilju ili životnoj svrsi, cilj treba biti precizno formuliran. Nakon što ste zapisali svoju osobnu viziju, misiju i vrijednosti, napravite plakat (napišite, nacrtajte, nalijepite izrezane slike ili fotografije) koji će Vas podsjetiti što Vam je doista bitno u životu i stavite ga na vidljivo mjesto.
  2. Stvorite mirno okruženje: Pronađite tiho mjesto gdje se možete opustiti i koncentrirati. To može biti soba, vrt, ili bilo koji drugi prostor gdje se osjećate ugodno. Pogledajte svoj plakat i krenite s vizualizacijom.
  3. Vizualizirajte svoj cilj: Zatvorite oči i zamislite svoj cilj kao da se već ostvario. Koristite sva osjetila – vid, sluh, dodir, miris, okus – kako biste što detaljnije opisali tu budućnost. Osjetite emocije koje ćete doživjeti kad ostvarite cilj (kao da je u sadašnjosti).
  4. Budite dosljedni: Redovito prakticirajte vizualizaciju, najbolje je svaki dan. Možete odvojiti nekoliko minuta ujutro ili prije spavanja za ovu tehniku. Što češće vizualizirate, to će vam biti učinkovitija.
  5. Zapisujte svoje iskustvo: Nakon svake sesije vizualizacije, napišite svoje dojmove i osjećaje. To će vam pomoći pratiti napredak i dublje razumjeti svoje ciljeve.
  6. Koristite afirmacije: Tijekom vizualizacije, možete koristiti afirmacije koje vas dodatno potiču prema cilju. Na primjer, možete reći: “Osjećam se sretno i ispunjeno jer sam ostvario svoj cilj.”
  7. Djelujte prema cilju: Vizualizacija je moćan alat, ali morate poduzeti korake prema ostvarivanju svojeg cilja u stvarnom životu. Postavite si kratkoročne i dugoročne zadatke i budite predani njihovom ostvarivanju.
  8. Vjerujte u sebe: Imajte vjeru u svoju sposobnost da ostvarite svoj cilj. Pozitivan stav i samopouzdanje su ključni za uspjeh.

Vizualizacija je alat za postizanje ciljeva, ali nije zamjena za konkretne akcije. Kombinirajte vizualizaciju s planiranjem i djelovanjem kako biste ostvarili svoju misiju ili viziju. Uživajte u ovoj maštovitoj tehnici i postignutim rezultatima!

Nada Hančević, NLP&TA coach