Potrebe, vrijednosti, motivacija i ciljevi

piramida_potreba

Kad sam spomenula Herojsko putovanje nisam mogla ne povezati njegovu moć sa smislom. Često ljudi izgube smisao i ako to potraje može se pretvoriti u poremećaj ili bolest. Ne imati smisao znači ne imati cilj ili ciljeve, ili pak neki viši smisao kao misiju, ili viziju kako doći do tog višeg cilja. Do ciljeva se ne dolazi samo tako, pa i za ispravno postavljanje ciljeva postoji i istoimena tehnika u NLP-u, stoga ćemo o tome više u idućem članku. Ciljevi proizlaze iz naših potreba. Američki psiholog Abraham Maslow je sredinom prošlog stoljeća svrstao potrebe (ili motive) u pet razina i tako je nastala po njemu nazvana piramida ili hijerarhija potreba. Te iste potrebe ne možemo zadovoljavati bilo kakvim redoslijedom, nego upravo od 1.razine koja je baza piramide i sastoji se od bioloških potreba (glad, žeđ, seks), pa se do posljednje 5. razine koja se naziva još i samoaktualizacija. Samoaktualizacija je osim hijerarhije motiva, vrijednosti i potreba druga najvažnija odrednica njegove humanističke teorije osobnosti koja čini temelj humanističke psihologije čiji je osnivač upravo A. Maslow. Bit čitave piramide je da se ne može krenuti na ispunjenje potreba iz više razine dok nismo zadovoljili potrebe iz prethodne razine.

Iz potreba nastaju ciljevi, a put do ciljeva je motivacijski ciklus koji se obnavlja ispočetka nakon dostizanja određenog cilja i tako unedogled. Način postizanja cilja, put ili stil je kod svake osobe drugačiji jer je usko povezan sa našim životnim vrijednostima. Vrijednosti su utkane u naše živote odnosno ponašanja i želje u odnose prema drugim ljudima od najranijeg djetinjstva. One se srećom kao i većina naučenih stvari mogu mijenjati učenjem iz iskustva i raznim uvidima koje stječemo kroz život. Tako da u većini slučajeva sami odlučujemo koje vrijednosti zadržavamo, a koje moramo odbaciti ili transformirati s obzirom na njihovu funkcionalnost u određenoj situaciji. Naše vrijednosti ili uvjerenja su dio svijeta u kojem smo odrastali i u kojem jesmo, a ujedno čine i nas kakvi jesmo, odnosno određuju na neki način i naš identitet.

CILJEVI I TEHNIKA POSTAVLJANJA CILJEVA U NLP-U

potrebe i vrste naših ciljeva. Naravno vrsta cilja i način njegova postignuća će uvijek biti u skladu s našim uvjerenjima i vrijednostima. Da bi naši ciljevi bili dobro postavljeni i u realitetu, te dostižni trebamo biti upoznati sa tehnikom postavljanja ciljeva.

Tehnika postavljanja ciljeva

Tehnika postavljanja ciljeva se bazira na početnim slovima tri engleske riječi: SMART, PURE & CLEAN. Tim slovima počinju i svojstva ili kriterije ciljeva koja oni moraju imati odnosno kakvi moraju biti da bi bili ispravno postavljeni i time ostvarivi. Lako se pamte, a sadrže sve što vam je potrebno za pravilno postavljanje ciljeva. Upravo ti kriteriji vam osiguravaju i maksimalno ostvarenje ciljeva. Izuzetno je bitno da cilj bude u krugu našeg utjecaja, odnosno da je lokus kontrole u nama, a ne izvan nas. (Fraisman Čobanov M: Kako voditi sebe i druge. Zagreb, Beletra, 2020).

SMART

  • S Specific – određen
  • M Measurable -mjerljiv
  • A Achievable – moguće ga je doseći, dosežan
  • R Realistic – realan
  • T Timed – vremenski određen

PURE

  • P Positively stated – pozitivno izrečen
  • U Understood – razumljiv
  • R Relevant – vama osobno važan
  • E Ethical – etičan

CLEAR

  • C Challenging – izazovan – umjereno težak
  • L Legal – legalan
  • E Environmentally sound – ekološki
  • A Appropriate – prikladan
  • R Recorded – zapisan

Pitanja za postavljanje ciljeva

Da bi donekle preispitali sami sebe što zapravo želite i kakve su vam šanse da se cilj ostvari bilo bi korisno da si prije određenja vašeg cilja postavite i ova pitanja i pokušate na taj način provjeriti sami sa sobom gore navedene kriterije, a i neke druge vezane uz vaše misli, želje i osjećaje.

  • Što želite?
  • Kada, gdje, kako i s kim to želite?
  • Kako ćete znati da ste to dobili?
  • Jeste li vi odgovorni za ostvarenje ishoda?
  • Je li ishod vrijedan onoga što morate poduzeti?
  • Što bi vas moglo spriječiti u ostvarenju?
  • Predstavlja li ishod ono što jeste i što želite biti?
  • Kako će se vaš život promijeniti kad ga ostvarite?
  • Što imate sada, a može vam koristiti u ostvarenju cilja?
  • Koji su vam resursi sada dostupni za ostvarenje cilja?
  • Što ćete učiniti sada da ostvarite cilj?
  • Koji je Vaš prvi korak?

Nadam se da ste našli neki realan i dosežan cilj. Želim vam da ga ostvarite u roku koji si postavite. Bitno je da ciljeve dijelite na dnevne, tjedne, godišnje ili višegodišnje. Bilo bi korisno da napravite neku listu koju čije ostvarenje možete pratiti u vremenu.

Nada Hančević, NLP&TA coach

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *